Süti beállítások

Gumiabroncs jelölések, mi mit jelent?

Mit is jelentenek a jelölések egy gumiabroncson?


A legfontosabb felirati elemek egy gumiabroncson

A vizsgált abroncs méretjelölése:

195/65 R 15 95 T W442 XL Hankook Téli gumiabroncs

(1) 195/65R15 jelentése:

  • A 195 a névleges profilszélesség milliméterben. A milliméterben kifejezett profilszélességek általában öttel oszthatók és tízesével növekednek.
  • A 65 a profilarány százalékban kifejezve. Ez azt jelenti, hogy a profilmagasság 65%-a a profilszélességnek. A százalékban kifejezett profilarány általában öttel oszthatók.
  • Az R azt jelenti, hogy radiálabroncs.
  • A 15 a névleges pántátmérőt jelöli hüvelykben (collban).

(2) 95 T

  • A 95 a névleges terhelési szám (teherbírási jelzőszám) egyedi szerelésben, a T a névleges sebességjel. (A terhelési szám angolul Load Index, LI, a sebességjel SI - Speed Index) Ezek mind kódok, minden terhelési számnak megfelel egy maximális terhelhetőség kg-ban, és minden sebességjelnek megfelel egy maximálisan megengedett sebesség km/h-ban. A terhelési számoknak megfelelő terhelhetőségi és sebesség index táblázatot alább találja:


(3) 3114

  • A DOT szám. Az abroncs gyártási idejét mutatja. Az első két számjegy a hetet mutatja, a második kettő az évet. Példaabroncsunk tehát a 2014. év 31. hetén készült.

    Erről bővebben ide kattintva tájékozódhat.

(4) STUDLESS

  • Szögnélküli téli gumiabroncsot jelöl.

(5) ROTATION

  • Kötött forgásirányt jelöl.
  • TWI: a kopásjelzők helye

6) EXTRA LOAD/RF

  • XL: Erősített oldalfalú abroncs; terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű normál kivitelezésű abroncsoké.
  • Reinforced abroncsok: Erősített (nagyobb teherbírású) kivitel mely, főleg karkasz erősített. A terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű normál kivitelezésű abroncsoké. Jelölése: RF

(7) TUBELESS;M+S;3PMFS

  • TUBELESS: Az abroncs tömlő nélküli. Egyes gyártók TL-nek rövidítik. A tömlőst a TUBE TYPE (TT) felirat jelezheti. Ha az abroncson egyik sem látható, akkor valószínűleg tömlős (sok szabvány kötelezően előírja a tömlő nélküliekre a TUBELESS feliratot).
  • M+S: Az M+S jelöléssel ellátott abroncsok különleges mintázati kialakításuknak, alapanyag-összetételüknek és szerkezeti felépítésüknek köszönhetően sokkal nagyobb vonóerő-átadást biztosítanak sárban és hóban, mint egy normál gumiabroncs. Azonban ez önmagában egyáltalán nem jelenti a speciális téli tulajdonságok meglétét, ugyanis ez a jelölés a négyévszakos és néhány 4x4-es gumiabroncs oldalfalán is megtalálható.

  • Alpesi szimbólum (3 Peaks Mountain Snow Flake="Hópehely a hegyen"): Az UNECE által kiadott szabályozás értelmében az Európai Unió országaiban és több más európai országban, valamint az Egyesült Államokban és Kanadában forgalomba hozott téli abroncsokat az "Alpesi szimbólum" azonosítja. Havas és jeges körülmények között az ilyen jelöléssel ellátott téli abroncsok magasabb teljesítményt nyújtanak, mint a szabványban előírt minimális értékek. Ezen paraméterek meglétét objektív, független tesztek igazolják. Ezek az abroncsok még a leghidegebb időjárási körülmények között is kimagasló teljesítményt nyújtanak a biztonsági tulajdonságok tekintetében, továbbá egyedülálló tapadást és kezelhetőséget garantálnak havas és jeges útfelületen.

8) Futómintázat

  • Az asszimetrikus gumiabroncsok futófelületei eltérő mintázattal rendelkeznek a két oldalon! A gumiabroncs oldalfalán jelezve van a helyes szerelésre vonatkozó informácó. A leggyakrabbi jelzés erre az inside-outside felirat a gumiabroncs oldalán!

Téli, nyári, négyévszakos gumiabroncs különbsége:

  1. A téli gumiabroncsok jobb tapadással rendelkeznek havon (továbbá nedves vagy sáros útfelületen), mint a nyári abroncsok. Mélyebb profillal vannak ellátva, amelyek hatékonyabban szorítják ki a gumi és az útfelület közül a havat és a sarat. Mélyebb barázdákkal és sűrűbb futómintázattal rendelkeznek. Az „M+S” jelzés megtalálható az összes téli abroncson, ellenben csak az egy hópelyhet és egy hegycsúcsot ábrázoló nyomat garantálja az abroncs „téli” mivoltát. Ezt a jelzést 3PMSF-nek nevezzük.
  2. A nyári gumiabroncsok száraz időben használatosak, a felületi tulajdonságaik, valamint anyaguk alapvetően különbözik a téli gumiétól. A nyári gumi magasabb hőmérsékleten fejt ki nagyobb tapadást az úttal, sajátos tulajdonságai miatt viszont nem használható télen. A gumikeverék minősége a gumi tapadására komoly hatással van, ebből kifolyólag a nyári gumi összetétele eltér a téli gumiétól. A nyári gumiabroncsok +7 °C felett nyújtanak ideális teljesítményt, ez alatt azért van szükség téli gumira, mert a nyári körülményekre optimalizált gumi rideggé válik, ezáltal csökken a tapadása. A nyári gumitól eltérő téli gumi anyaga lágyabb, ez elsősorban magas szilika tartalmának köszönhető. A nyári gumi keményebb, erre azért van szükség, hogy magasabb hőmérsékleten, akár a forró aszfalttal érintkezve is a megfelelő tapadás biztosítva legyen.
  3. A négy évszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege". Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli-nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni. Magyarországon is egyre nagyobb a négy évszakos gumik iránti kereslet. Ez annak köszönhető, hogy az elmúlt időszakban a gyártók ezen a területen is sokat fejlesztettek, így a négy évszakos gumi igazán jó alternatíva lehet a következő helyzetekben:
  • Azoknak akik évente legfeljebb 8-10 ezer kilométert autóznak.
  • Azoknak, akik gépjárműjének teljesítménye nem haladja meg a 155 lóerőt.
  • Azoknak, akik nem vezetnek sokat télen, illetve havas, jeges úton nélkülözni tudják autójukat.
  • Azoknak akik legfőképp városban használják az autójukat.

9) EU matrica

  • Az Európai Unió döntése alapján a 2012 júliusa után készült új gumiabroncsokra egy úgynevezett gumiabroncscímkét kell ragasztani a gyártóknak. A szabályozás értelmében a gumiabroncs-gyártóknak meg kell adniuk az üzemanyag-fogyasztás hatékonysága, a nedves úton való tapadás és a külső gördülés zajkibocsátás terén nyújtott teljesítményt. Az abroncscímkét azért vezették be, hogy az autógumi vásárlók objektíven összevethető értékek alapján tudjanak választani, ne csak az ár, vagy a márkanév legyen az egyetlen iránymutató a vásárláskor illetve a raktározást könnyítse.

Egyéb jelölések:

Egyes gumik peremvédő résszel rendelkeznek, melynek feladata megvédeni a felni külső peremrészét az esetlege mechanikus sérülésektől, pl. parkolás közben. Ezek jelölései az alábbiak:

  • MFS - (Maximum Flange Shield)
  • RFP - (Rim Fringe Protector)
  • FP - (Fringe Protector)
  • FR - (Felgen Ripen)

Milyen a peremvédős gumi?

A védőburkolat védelmi jelöléseit vesszük figyelembe ennek kapcsán. Egyes gumiabroncs-variánsok tulajdonosai, előszeretettel használják a kerékpánt védőperemeit. Ez a karima úgy van megtervezve, hogy képes legyen megvédeni a kerékpánt peremét a mechanikai károsodásoktól, példaképpen egy járdaszegélyen, kanyarodásnál, vagy éppenséggel egy tárgy ütésétől védelmezve a széleket.

A homologizációs gumiabroncsok olyan abroncsok, amelyek a gyártás során eredetileg lettek felszerelve a gépjárműre (Original Equipment - OE). Az ilyen gumiabroncsok leggyakrabban kifejezetten az adott márkára lettek kifejlesztve!

  • A0 - Audira homologizált,
  • M0 - Mercedesre homologizált,
  • *     - BMWre homologizált,
  • VW - VOLKSWAGENre homologizált,
  • RE - Renaultra homologizált stb..

A Run-Flat típusú gumiabroncsok egyedi defekttűrő technológiával rendelkeznek, aminek köszönhetően az autó nyomásvesztés mellett is folytathatja útját. A jelzések a gyártók függvényében változnak, például:

  • PAX, ZP - Michelin
  • SSR, SEAL - Continental
  • EMT, ROF - Goodyear
  • SST, DSST, ROF - Dunlop
  • RunFlat - Pirelli
  • RFT, EXT - Bridgestone

Gumiabroncs váltóméret, gumiabroncs váltóméret kalkulátor:

A váltóméretek kapcsán elmondható, hogy a legoptimálisabb a jármű gyári méretének használata. Ellenben mégis sokan szeretnének - bizonyos okokból - más méretre váltani. A gumiabroncsok mérete nagyban hozzájárul a gépjárművek teljesítményének szabályozásához. Pontosan mit értünk a váltóméret fogalma alatt? A váltóméret azt a szűk tartományt fedi le, amely az autónk gyári egyediségeihez igazodva, még beletartozik a biztonságosan alkalmazható sávba. Természetesen a váltóméretek használatával óvatosan kell bánni, hiszen minél nagyobb gumira váltunk, annál magasabb a kockázata a váltómű esetleges meghibásodásának. A mérőeszközök nem a valós értékeket fogják mutatni: a hamis értékek egyaránt kiterjednek a km/h és a kilométer számlálóra. Jóval kisebb szélesség esetén is van kockázat, ebben az esetben drasztikusan romlik az abroncsok tapadása. Egy precízen működő kalkulátor segítségével pillanatok alatt kiszámolhatjuk a számunkra legideálisabb váltóméretet. Az érték amit kapunk és figyelnünk kell rá: abroncsátmérő különbség. Ugyanis az optimális váltó méret az, ami még nem haladja meg a +/- 2,5%-nál nagyobb eltérést a gyári és leendő gumiabroncsunk átmérője között.