Süti beállítások

Négyévszakos gumi

C B 69
C B 69
C B 71
C C 71
C B 72
D C 71
D B 71
D C 71
D B 71
D C 70
C C 71
D C 71
D C 71
E C 71
D C 71
D C 71
Tételek: 1 - 30 / 3911 (131 oldal)

Válogasson négy évszakos abroncsaink között!



A négyévszakos abroncsokról: a legjobb esőgumik?




Húsz éve kezdődött saját tesztelési tapasztalatok alapján a négy évszakos gumi vásárolásakor fontos, hogy jó márka legyen (akiknek több a pénze fejlesztésre, és nem ronthatják a hírnevüket feltűnően rossz termékkel), és az is elsődleges szempont, hogy milyen autóra kerül. Amelyeken jól tudnak működni a négy évszakos gumik azok a kis-, maximum alsó-középkategóriájú, fronthajtásos, és viszonylag jó súlyelosztású, kezelhetőségű autók. Nagy teljesítményű, nagy tömegű autókra, főképp hátsókerék-hajtásúakra nem valók.


További megszívlelendő dolog, hogy nem szabad a felső mérethatár felé választani a négy évszakos abroncsokból, hanem a gyári eredeti szerelésű szériaméret az ideális az esetükben. Így igaz, hogy a nyári teljesítmény valamelyest csökken, viszont a téli teljesítményt támogatjuk. Ugyanis a téli mintázatú abroncsoknál előnyös, ha vékonyabb és „ballonosabb”, a nyári esetén jobb, ha szélesebb és „peresebb”, ezekkel is támogathatjuk adott időszakban a jobb tapadást (az alsó-, felső határokat az adott autó gépkönyvében jelölt minimális és maximális gumiméretet tiszteletben tartva kell meghatározni).

A mintázat középső szakasza felel általában a jó egyenesfutásért egy négy évszakos gumi esetében

Azt is érdemes tudomásul venni, hogy azonos gyártótól, azonos minőségszinten, azonos méretben a négy évszakos abroncsok rendszerint drágábbak az évszakspecifikus abroncsoknál. Jelenleg a négy évszakos abroncsok fejlesztésénél három irányelv szerint terveznek a gyártók. Az alapeset a „nyárálló téligumi”, tehát a mintázat inkább a téli körülményekre optimalizált, és a gumikeverék olyan, hogy ne legyen túl lágy a meleg időszakban (ez a klasszikus tervezés). Körülbelül hét éve jelent meg a “télálló nyárigumi”, ahol fordítva jártak el, a mintázat inkább nyárias, de télre is megfelelő részletmegoldásokkal, és a gumikeverék nem lesz rideg a hidegben. Ezt a gumifajtát az hívta életre, hogy Európában is egyre enyhébbek a telek, a havas-jeges útfelület helyett jellemzőbb az úgynevezett szürke aszfalt, ami a tisztított, enyhén síkos téli útburkolatot jelenti (főképp városokban, fő útvonalakon, és nem a hegyekben). És létezik olyan négy évszakos abroncs is, ami a nyárálló téliből indult ki, a gumikeveréke olyan, viszont a mintázata hibrid, a belső felén télies, a külső felén nyárias, amolyan fele-fele gumi.


Klasszikus “nyárálló téligumi” elvű négy évszakos abroncs


Az alaptapasztalat, hogy a nyárálló téli alapelvűek télen tényleg jobbak. A télálló nyári télen megszenved a körülményekkel. A vegyes jó teljesítményt nyújtott minden évszakban, de míg a télálló nyári a nyári tulajdonságaiban több nyári gumit maga mögé utasított, a hibrid gumi nem szárnyalja túl az évszakspecifikusokat (adott kategórián belül), viszont kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt. Mindezt a nagy gumitesztek (ADAC, Auto-, Motor und Sport, AutoBild) is alátámasztják, a márkás, jó minőségű négy évszakos gumik egyre jobban szerepelnek a gumitesztekben és egyes téli-, illetve nyári tulajdonságaikban már túl is tudják szárnyalni az évszakspecifikus abroncsokat.


És milyen a rossz négy évszakos gumi? Erről is van tapasztalat. A rossz négy évszakos nyáron csikorog a kanyarokban, induláskor könnyen elkapar, fellágyul a gumikeveréke, emiatt melegben kanyarban kúszik (ívkülső irányba lemászik az ívről), gyors manővereknél nyúlósan viselkedik. Télen a rossz négy évszakos gumik a letaposott havon és a jeges felületeken adják fel, elkaparnak, nincs tapadásuk, nem tudnak kapaszkodni.


A jó négy évszakosokról még egy fontos dolgot szeretnénk megjegyezni: közös tulajdonságuk, hogy az ilyen átmeneti időszakban, illetve bármikor nagy esőben remekelnek. Nagyon jól kipréselik maguk alól a vizet, az esővíz hűtő hatását nem-, vagy kevésbé veszik fel a nyáriaknál, így a tapadásukat is őrzik. Igazi esőgumik.

És a gazdaságosságról: a gumigyártók a 20 000 km futásteljesítményt mondják gazdaságossági határnak, ameddig jobban jön ki anyagilag az autós a négy évszakos gumigarnitúrával a két garnitúra téli / nyárihoz képest – a két garnitúra ugyan drágább, mint az egy négy évszakos gumi, de ez utóbbi egy garnitúrája meg drágább, mint egy garnitúra azonos méretű/kategóriájú évszakos. A gumigyártók további ajánlása, hogy olyan felhasználók számára fejlesztettek, akik a fent említett úgynevezett szürkeaszfalt-zónában használják télen is a kocsijukat. A rendszeresen hegyekben, tisztítatlan utakon közlekedőknek, a magas hegyekbe síelni járóknak továbbra is az évszakspecifikus abroncsok használatát javasolják.