Süti beállítások

ADAC téli teszt tanulságai 2022-ben

ADAC téli teszt tanulságai 2022-ben



Miért fontos az ADAC 2022-es téli gumitesztje?

A téli gumiabroncsok futófelülete jobb élekkel rendelkezik a hatékonyabb tapadás érdekében havon és jégen, mint a négy évszakos abroncsok, sokuknál pedig lágyabb a gumikeverék, amely rendkívül hideg hőmérsékleten is rugalmas marad. Mégis melyik téli gumiabroncs a legjobb? És melyiket célszerű figyelmen kívül hagyni? A szokásos tesztjén az ADAC (német autóklub) 33 aktuális márkamodellt vett nagyító alá. Fontos megemlíteni, hogy a teszteken csak a legjobb téli gumi győzhet, ezért is vannak a különböző kritériumok. Továbbá a gumiabroncsgyártó cég nem befolyásolhatja a vizsgálatokat csak a terméket biztosítja a többi feladat az ADAC-ra hárul. Hazánkban a telek enyhébbek Európa más országaihoz képest, azonban a hegyi szakaszokon még mindig a téli gumi az irányadó, ha a biztonságot vesszük az első helyre.


Rossz idő esetén a téli gumikat ki kell csomagolni és hamarosan újra fel kell tenni. Ha a tavalyi régiek még jók, akkor szerencsések vagyunk. De gyakran új készletre van szükség ahhoz, hogy biztonságosan átvészeljük a hideg évszakot. Ez drágává válhat, az ADAC szerint a költségeket is csökkenthetjük a megfelelő modell kiválasztásával. Ez az egyik eredménye a német autóklub aktuális téli gumitesztjének.


Kisautóteszt: a népszerű prémiummárkák ismét az első helyen!


Ahogy korábban írtuk 33 abroncs került tesztelésre, melyek mindegyike alkalmas kisautókhoz vagy SUV-okhoz az alacsonyabb árkategóriában. Az olyan kis autókhoz, mint a VW Polo vagy az Opel Corsa, az ADAC négy „jó” besorolású, 185/65 R15 (T) méretű modellt ajánl: Continental Winter Contact TS 870 ( amely 2020-as modell és még mindig kiemelkedő a teljesítménye) Goodyear UltraGrip 9+ (szinte semmilyen gyengeség nem jellemző erre a 2019-es gumiabroncsra), Semperit Speed -Grip 5 és Michelin Alpin 6, amely már 2018 óta előkelő helyezéseket ér el.


Ivaloban (Finnország) található a tesztpálya, amely település közel van az orosz határhoz és ősszel is igazi téli viszonyok a jellemzőek, térségében a négy modell lenyűgözte az ADAC tesztelőit nedves, havas és száraz utakon nyújtott teljesítményével. Másrészt az összehasonlításban szereplő két téli gumiabroncs Kínából nem ajánlott: az Imperial és a Wanli abroncsok a teszt során egyértelműen hosszabb féktávot mutattak nehéz időjárási körülmények között. A Dunlop, a Fulda és a Barum abroncsai, amelyek „elégséges” minősítést kaptak, kevesebb komoly problémát mutatnak, de az ADAC szerint a vezetési viselkedést is negatívan befolyásolja.


A kisautót vezetők várhatják a megtakarítási lehetőséget. Az ADAC szerint ezek a legjobb besorolású modellek alig drágábbak, mint a közepes minősítésűek. Cserébe néha lényegesen jobb tulajdonságokat kínálnak, például alacsony kopást és nagy futásteljesítményt. Ha tehát alaposan szemügyre vesszük a választékot, abban az esetben ebből a téli garnitúrából hosszabb ideig használhatjuk a számunkra legjobbat.


A SUV autót vezetők habozás nélkül használhatják az olcsóbb téli gumikat


A SUV-k esetében egy kicsit jobb a helyzet: a Skoda Karoq-hoz és az Audi Q3-hoz megfelelő 215/60 R16-os méretben például az ADAC a legjobb helyezésű gumikat ajánlja fenntartás nélkül. Nem volt gyengeség a fő kritériumokban: a Continental WinterContact TS 870, Dunlop Winter Sport 5, Goodyear UltraGrip Performance + és a Michelin Alpin 6 is jól megbirkózott a feladatokkal.


Csak a Coopertires WM-SA2+ feltételesen ajánlott. Gyengeségei a kopási tesztben száraz utakon azonban túlságosan is hangsúlyosak ahhoz, hogy valódi ajánlást lehessen tenni. A nedves úton és hóban sem lett jobb a „kielégítő” eredménynél.


Érdekesség, hogy a Cooper név több mint 100 éves múltra tekint vissza.


1915-ben John F. Schaefer és Claude E. Hart kibővítették abroncsjavítási üzletágukat, és megvásárolták az Ohio állambeli Akronban található The Giant Tire & Rubber Company-t, amely egy nagyszabású gumiabroncs-újító üzletág. 1960. július 11-én a vállalat nyilvánosan működő részvénytársasággá vált, és bekerült a New York-i tőzsdére. A következő öt évtized során a Cooper bővítette termékeit, gyártóüzemeit, elosztórendszerét és piacterét, végül 1983-ban csatlakozott a Fortune 500-hoz, mint Amerika egyik legnagyobb ipari vállalata. Ma több mint 9000 ember dolgozik a Cooper létesítményeiben világszerte, és a Cooper működik a világ több mint egy tucat országában, segítve az üzlet előre mozdítását.


A vizsgálat szerint a nagy középmezőnyben vannak valódi alternatívák, ahol lehet spórolni, mert a többi termék általában csak egy kategóriában teljesített rosszabbul, mint az élmezőny. Az ADAC szerint a személyes vezetési profilunktól függően a lényegesen olcsóbb, „kielégítő” eredménnyel rendelkező abroncs jobbnak bizonyulhat, mint a rangsor első helye.


A teszt nem jelenti azt, hogy automatikusan minden hazai autóvezető az itt felsorolt téli gumit fogja beszerezni. Az egyik legfontosabb szempont most sem változott: ez pedig a termék ára, ahogy egyre közelebb kerülünk a hideg évszakhoz annál drágábbak lesznek a gumiabroncsok is. Jó időben és jó helyen, ha erre odafigyelünk, akkor gond nélkül megvásárolhatjuk a nekünk tetsző és ajánlott gumiszettet.