Süti beállítások

Négyévszakos gumiabroncsot vegyek?

Négyévszakos gumiabroncsot vegyek?


A négyévszakos abroncsok lényegében felfoghatók úgy is, hogy egy átmenetet képeznek a téli és nyári gumik között, ami részben igaz is. Megtalálhatók rajtuk a téli gumik ismertetőjegyei, például a határozottabb, robusztusabb futófelületi blokkok, az azokon található lamellák, és a gumik anyagában a téligumik fontos alkotó része a szilika, mely rugalmasan, lágyan tartja a téli gumik anyagát a téli hidegben, csak nem olyan mértékben, mint az szükséges lenne. Megvan rajtuk a nyári gumik jellemzőjeként a simább futófelület, a keményebb gumikeverék jellemzői is.

De mindez végül is azt eredményezi, hogy a négyévszakos abroncsok se télen, se nyáron nem tudják azt a jó teljesítményt hozni, mint a direkt az adott évszakra tervezett gumiabroncsok, mivel a két szélsőséges körülménynek lehetetlen egyszerre megfelelni.

A négyévszakos gumiabroncsok anyaga nyáron kissé túl lággyá válik, ezért szétkenődően tapadnak bizonyos esetekben, lényegesen elmaradva a tapadásuk a nyári gumik útfogásától. Télen pedig a nem elégséges lágyságuk, rugalmasságuk miatt, amit a gumikeverékük hiányosságai eredményeznek, sokkalta csúszósabbak, nem jó az úttartásuk, és minimális a kanyarvételi tapadásuk hogy a nagyon hosszú fékutat már ne is említsük.

A négyévszakos abroncs mintázata a téli és a nyári gumi keverékéből született. Kivehető rajta a téli gumiabroncs lamelláltsága és a nyári abroncsot idéző egybefüggő mintázat, így alkalmazkodni képeses minden útviszonyhoz és hőmérséklethez is, viszont nem helyettesíti 100%-ban az említett modelleket. Emelkedőkön, autópályán nagy sebességgel vagy szélsőséges időjárási körülmények között nem ajánlott. Rövidebb utakon, például városi használatra, évi 10.000 km-ig viszont annál inkább.

Ezzel szemben a hideg évszak viszonyaira fejlesztett téli gumik mélyebben barázdáltak, amelyek segítségével hatékonyan kiszorítják az út és az abroncs közül a sarat, vizet, havat. Lamelláltságuk is sokkal sűrűbb, amelyek úgy működnek, mint egy tapadókorong ezáltal fékezéskor, valamint gyorsításkor is javítják a tapadást. A modernebb gumikon ma már akár 2000 lamella is található.

Sokan összetévesztik a 4 évszakos gumiabroncsot a nyári abronccsal. A kiválasztott gumi befolyásolhatja a futásteljesítményt és az üzemanyag fogyasztást is. Ezért fontos megérteni a különbséget a 2 kategória között a jármű típusát, az éghajlatot, az útminőséget és a vezetői tulajdonságokat figyelembe véve. Nézzük, hogy melyik abroncsfajta a megfelelő számodra.

A nyári gumiabroncsok a számukra megfelelő körülmények között, tehát nyáron jobban tapadnak, kanyarodnak és fékezhetőbbek, mint négy évszakos társaik. Ennek az oka a speciálisan kialakított futófelület mintázata és a speciális keverék, amely pontosabbá és kezelhetőbbé teszi a járművet a vezetés során. Kevesebb horony található rajta, nagyobb felületen érintkezik az aszfalttal, amely által optimális lesz a tapadás. A gyártásuk során hozzáadott vegyületek rugalmasságot adnak az abroncsoknak, amely lehetővé teszi a levegő tágulását a gumiban, jobb tapadást biztosítva annak.

A nyári gumik kiválóan alkalmasak nedves körülmények között való vezetésre, amely az egyedi futófelület mintázatnak köszönhető. Ez lehetővé teszi a vízelvezetést és az aquaplaning elkerülését.

Kinek ajánlható hát a négyévszakos gumiabroncsok használata?

Csak azoknak érdemes, illetve ajánlható a négyévszakos abroncsok felszerelése és használata, akik egyik évszakban sem használják autóikat szélsőséges körülmények között. Ez furcsán hangozhat, de ezt a véleményt a szakemberek is megerősítik. Így amikor például nyáron 30 fok fölé megy a hőmérő higanyszála, nem célszerű ilyen abronccsal ugyanolyan sebességek mellett közlekedni, mint egyébként megszoktuk. Vagy erősen csökkentett sebességgel haladjunk, vagy inkább ne is keljünk útra.

Még veszélyesebb a téli szélsőséges körülmények közötti használatuk. Minél hidegebb van ugyanis, annál jobban megdermed az anyaguk, és romlik a tapadásuk. És nagyobb hóesésben, illetve téli csapadék esetén nem elégséges a mintázatuk a megnövekedett víz, latyak, és hó eltávolítására, mellyel a megcsúszás veszélye extrém mértékben nőhet. Tehát aki meg tudja oldani, hogy szélsőséges időjárási körülmények között ne használja négyévszakos gumiabroncsokkal szerelt autóját, annak jó lehet, viszont aki ezeket nem tudja megtenni, az inkább használjon szezonális abroncsokat.